torsdag 17 september 2009

Tentan är gjord...

Nu är tentan gjord för den här gången och man får åtminstone några dagar att pusta ut på innan nästa kurs börjar på måndag. Tentan var i multifaktoriell ohälsa, där vi bland annat studerade det metabola syndromet, stressens påverkan på hälsan, de äldres sjukdomar och även läkemedelsbehandlingarna av äldre.
Jag har inte haft samma ordning på mitt studerande den här gången. För till den här tentan visste man ju inte alls vad det var som krävdes av en. Det var en helt ny kurs på högskolan och lärarna hade ingen aning om vart vi skulle hamna. Åhhh vad jag älskar att jag började läsa hösten -07. Tänk om jag bara hade jobbat ett halvår till, då hade jag sluppit gå i ssk01 och sluppit vara försökskanin när det gäller hela utbildningen. De har nämligen Europa-anpassat utbildningen enligt Bologna-modellen och allt är nytt och jättestruligt. Det är helt underbart att vara första klassen, som råkar ut för allt som inte stämmer, får läsa ihjäl sig och allmänt bara jobbigt.
Men och andra sidan om jag inte hade börjat i ssk01 hade jag inte träffat mina underbara smurfar, Lotta och Lovisa. Maria hade jag heller aldrig träffat isf.
Jag kan inte tänka mig skoltiden utan dessa tre själar som förgyller mina föreläsningar.

I söndags fyllde Lou 22. och självklart var det kalas i lördags. Det var riktigt skönt att komma ifrån tenta-pluggandet och bara få umgås med härliga vänner ett tag. Självklart fick min förkylning ett frispel och jag fick oerhört ont i halsen igen, så jag och Linus fick åka hem utan att gå ut och skaka rumpan på Trädgår'n. Det får bli en annan gång! Jag var verkligen riktigt danssugen, så det kändes väldigt typiskt. Man kanske ska ut och dansa nu i helgen istället?! =)

Mellan söndag och tisdag var jag hemma hos Linus. Jag menar jag kan ju lika väl ligga där i sängen och plugga som att jag ligger hemma och pluggar. Det är ju lite roligare att plugga hemma hos honom, för då får man umgås lite på kvällarna och så med, och det är bara mysigt.

I måndags gjorde vi nåt riktigt gott. Vi gjorde kardemumma stekta äpplen med kanelglass. En riktigt god efterrätt och ruskigt lätt att göra.

http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=650777

Jag funderar på att göra en god äppelpaj, som man kan sitta och mumsa på framför en bra film ikväll!

Ha det så bra!
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar