måndag 20 juli 2009

Norge-resa

Jag är precis hemkommen från en snabbtur till Norge med mormor. För er som inte vet, så är min mormor norska, men har bott större delen av sitt liv i Sverige.
För drygt fyra år sedan på gymnsiet läste vi en kurs som heter Kulturkunskap, och vi kommer alla ihåg den med gädje, NOT, eller vad säger du Karin?!

Där iaf hade vi en uppgift som handlade om att släktforska och då valde jag att skriva om mormors släkt i norge. Den har alltid intresserat mig och det kändes som en självklarhet att skriva ett arbete om den.
Min mormor far härstammar ifrån en stor släkt som heter Hiim och som har haft en av Norges stora gårdar.
Mormor har berättat om hennes släkt där borta och det har alltid varit spännande tycker jag.

För lite drygt ett år sedan växte en idé fram. jag ville så gärna utforska mina rötter lite mer, och jag och mormor bestämde att om hon mådde bra den här sommaren så skulle hon och jag ge oss ut på en roadtrip!
Mormor har mått lite sisådär under våren, men hon hade gett sig den på att vi skulle åka, så i fredags gav vi oss iväg!

50mil rakt över Norge och ett mål som heter Sand.
Vi passerade över Norges fjäll och fjordar. En helt underbar natur med helt fantastiska vyer. (bilder får komma senare)
Enda läskiga var att vägarna var hur smala och slingriga som helst, det var som att åka berg och dalbana! :P

Vi hade en jättefin första dag, med underbart väder och vi hade det riktigt mysigt!
Mormor hade gjort en massa mackor och fixat kaffe och saft så vi stannade på olika rastplatser och fikade och bara mös!

Efter drygt nio timmar i bilen kände vi att vi gav oss för dagen och letade upp en liten hytta att bo i. Vi hittade en trevlig gård som hyrde ut hyttor och bestämde oss för att stanna där. Den låg drygt 1 mil ifrån Sand och på vägen skulle vi passera Hiims gården och ett av våra mål.

Hiims gården är faktiskt väldigt känd i Norge och står med i en stor bok om Norges gårdar och familjer. Riktigt häftigt att jag är släkt med dem!

Det blev en tidigt afton för oss båda, vädret och bilfärden hade tagit ut sin rätt och jag tror att både jag och mormor hade slocknat vid halv nio.

12 timmars sömn och en ordentlig frukost gjorde susen dagen efter!
Sen städade vi vår lilla hytta och begav oss till Hiims gåden för att få lite fotografier. Regnet det bara öste ner men vi gav inte upp för det.
Gården såg ut precis som på bilderna i boken och man kände igen sig.

Vi träffade på en man där som visade sig vara en släkting till mormor, en avlägsen sådan dock, men han var väldigt trevlig och visade in oss i huset, där hans mor vänligen visade runt oss och berättade om familjen.
Sådana trevliga människor vi mötte! Det var riktigt roligt att se hur vänliga de var emot oss, två helt främmande människor, som bara dyker upp och påstår sig vara besläktade med Hiims folket!
undra om man hade stött på samma vänlighet här hemma i Sverige.

Efter en stunds pratstund åkte vi vidare ner mot Sand för att hälsa på mormors kusin. Där blev vi bjudna på kaffe och fika.
Ni vet att man brukar säga sju sorters kakor och liknande, men här var det verkligen sju MILJONER sorters kakor, och det kändes som att jag bildligt talat rullade ut därifrån!
En jättetrevlig dam, dock hade jag lite svårt med dialekten.
Annars är jag väldigt van vid det norska språket, eftersom att mormor växlar en hel del och här uppe i Töcksfors är språket mer norska än svenska känns det som ibland.
men dialekten de har nere i sand är rätt så svår att hänga med i ibland!


Efter besöket där åkte vi vidare med färjan till Ropeid för att åka till Drängstig, där mormors morföräldrar bodde och där hon har spenderat många somrar som liten.
Mormors kusiner har fortfarande hus där, men det är ingen som bor där permanent längre!
Regnet det bara öste ner och mormor hade aldrig åkt den vägen förut, så det blev lite extra stopp och jag gick ute i regnet och letade efter ett ställe jag aldrig ens sett på bilder.

Vid andra stoppet gick jag ner för en brant backe och gick säkert 700 meter neråt och gav till slut upp, jag vände och gick upp, där i backen kom en bil körandes emot mig, och dörren öppnades och en äldre man ropade.
- Är det Laila?!
asså jag förstår inte att alla människor i släkten på mammas sida, och alla människor här uppe alltid verkar tror att jag är min mamam?! Det är hur knasigt som helst. hallå mamma har liksom passerat 50. Ska jag tolka detta som att jag sr gammal ut eller vadd?!
Snäll som jag ofta brukar vara svarade jag enbart, nej, jag är Lailas dotter Petra.

Han förklarade vem han var och sa åt mig att gå upp igen och hämta mormor och komma ner.
Det visade sig att han var mormors kusin.

Vi blev erbjudna sängplats hos honom och vi tackade gladeligen ja till detta!
Vi hade ju i stort sett bestämt oss för att sova i bilen, för vi var övertygade om att ingen skulle vara i Drängstig.
En sån överraskning vi skulle få!

Middag hos mormors kusin, fika hos en annan kusins dotter och hennes famlj och senare korv och choklad hos en annan kusin.
Det var massa folk i Drängstig och vi kunde verkligen inte få det bättre!
Det var verkligen en missesfull dag i Drängstig!

Igår bar det av hemåt. De dryga 50 milen kördes på nästan 10 timmar. Snacka om att man var seg i kolan när man kom hem.
Vi kom hem en dag tidigare än vi hade planerat, och då passar jag på att vila upp mig här en dag extra innan det bär av hem till Lerum igen och en massa jobb.

I morgon är det en väldigt speciell dag.
Det är den 21 juli och då har jag och älsklingen varit tillsammans i sex månader.
Det känns helt overkligt, fast overkligt på ett väldigt positivt sätt! :P
Samtidigt som att detta halvår har gått hur fort som helst och det känns som att det var igår vi träffades för första gången, känns det som att det har varit vi hur länge som helst!
Ett halvår går väldigt fort, och jag kan fortfarande komma ihåg den där magkänslan, alla fjärilar i magen och nervositeten jag kände den 21 januari, dagen då vi blev tillsammans! =)
Jag är så otroligt glad att jag har dig min älsklig! =)
Tråkigt bara att halvårsdagen inträffar på en tisdag, en dag mitt i veckan då man verkligen inte kan fira och göra nåt mysigt tillsammans. Vi får ta igen det till helgen istället! =)

Nej, här blir inga barn gjorda, dags att göra nåt vettigare: Som att ta en påfyllning på kaffet! ;)
Ha en bra dag!
Kramar

1 kommentar: