fredag 8 maj 2009

Äntligen Fredag..

Det är äntligen fredag och en lång och slisam vecka är över. Känns jätteskönt att vara hel-ledig nu lördag och söndag och sen börjar inte praktiken förrän på måndag kväll.

Ska bli så otroligt skönt att ha sovmorgon i morgon bitti. Jag tänker iaf sova tills melodikrysset börjar. Det är en liten tradition i Familjen Elfström. Melodikrysset löses i köket, samtidigt som samtliga familjemedlemmar intar frukost, Robin brukar dock slippa, eller rättare sagt vi lyckas inte väcka honom!

Idag var sista praktiken för den här veckan. Det var riktigt slitsamt att ta sig upp i morse, hade svårt att komma till ro igår på grund av att det var väldigt mycket som snurrade runt i mitt huvud. Jag tog bilen till Borås idag, då det inte går några tåg in till Gbg så tidigt på mornarna. Första tåget går ifrån Lerum kl 5:24 och då missar jag bussen som går 5:35 och blir då naturligtvis försenad till sjukhuset.

Mycket lättare att ta bilen istället då, framförallt när man är en bortskämt liten skitunge, vars föräldrar betalar bensinen. Riktigt vackert väder var det iaf i morse när jag smet iväg, solen sken och det hade varit så himla skönt att ha solglasögon, men det tänkte självklart inte jag på innan jag åkte. Grått och tråkigt väder var vad jag förväntade mig när jag steg upp. Vad skönt att jag inte blev besviken idag då, regn och rusk blev det ju längre fram under förmiddagen. Gissa om jag blev nöjd... eller INTE. Sol och värme längtar jag efter nu. Så att man kan ligga ute på gräsmattan och bara lapa sol samtidigt som man pluggar, eller iaf försöker plugga.

Fanns inte så mycker att göra på praktiken idag heller, jag blir väldigt fundersam över vad som verkligen förväntas av mig som student. Vad jag ska göra för att bli godkänd. Handledarna verkar ju inte riktigt vilja ha oss där heller, för det är ingen som riktigt tar hand om oss och visar oss vad vi kan göra, utan vi ska själva komma på vad man kan göra, och det tycker jag är väldigt svårt när man inte har någon som helst erfarenhet av psykiatri sedan tidigare.

Så vad har jag gjort idag nu då, hmm jo, jag var med på morgonrapporten, ronden, var med på två läkarsamtal, mellan patient och läkare och sen gick vi studenter runt på avdelningen i några timmar och satt ner och pratade med patienterna och försökte lära känna dem lite närmare. Det är både positivt och negativt att vara 6 studenter på den här avdelningen. Det positiva är ju att man aldrig är ensam där och det är väldigt skönt att ha någon att prata med om upplevelserna runt omkring patienterna men även om personalens beteende.

Nackdelen är att det är för mycket människor runt omkring. Svårt att få kontakt med patienterna då det redan kanske sitter två personer i dagrummet känns liksom knasigt och dumt om man som tredje student sätter sig där och ska försöka angripa de stackars patienterna med massa frågor.

Jag fick dock kontakt med en mysig kvinna idag. Hon verkligen sökte kontakt och jag kunde ju inte med att neka henne det. Så vi stor ute i korridoren och pratade en lång stund. Inga andra patienter syntes till och det syntes långa vägar att hon kände sig ensam och lite övergiven. Det blev kort dag idag med, känns som att jag kommer inte uppfylla mina timmar, men samtidigt säger handledaren att det är inte tiden som är viktig utan känslan av att man får ut något och det får man ju ändå på nåt knasigt sätt.

Känns som att man har lärt sig en del, eller lärt sig kanske är fel ord, jag har upplevt mycket nya saker. Sett mycker saker och fått många nya intryck. Det är faktiskt spännande med psykiatrisk vård och det är så annorlunda från det man är van vid nu. Det finns inte så mycket man kan göra. Bara försöka finnas där för patienten när de vill prata.

Idag fyller min kära mamma år! Jag kilade förbi blomster affären på vägen hem och köpte två jättefina creme-orangea roser. Jättevackra och jättestora. Vi hade ingen vas här hemma som de passade i utan de får stå i en gammal vinflaska!
Presenten från mig och Robin bestod av en vanilj parfym, hudkräm, duschcreme och en tvål - alla ur samma serie. Mamma blev väldigt glad, för hon tycker väldigt mycket om den serien.
Jag och Robin förberedde presenten i källaren och kom sedan sjungandes upp för trappan och detta gjorde mamma väldigt glad. Mysigt att se henne le.

Jag och mamma begav oss även en snabbis till Allum för att hämta Robins mobil från lagningen, köpa konfirmationskläder åt Robin och köpa en tårta.
Robins mobil var lagad och fixad och allt gick på garantin. Dock var det ett meddelande med ifrån servicen, att vi skulle vara försiktiga om mobilen då man funnit metallspår i högtalarna :O låter hur knasigt som helst. Detta är den första mobilen som Robin verkligen är försiktig om, hade vi fått detta meddelandet för nåt år sedan så hade det inte förvånad mig, men inte nu! hihi

Konfirmationskläder blev inhandlade med, utan Robins vetskap. Tur att Robin och jag har ungefär samma storlek. Jag fick stå där på Jack and Jones och testa herr-jeans och kika på skjortor. Haha tur att man inte tycker sånt är jobbigt!

Födelsedagsfirande blev det med hela familjen faktiskt. Taco-paj blev det. Familjen Elfströms nya fredags-mat. Tur att du inte var här älskling! :P

Min fredagskväll har jag spenderat framför datorn och redigerat mitt skolarbete, och trot eller ej men jag är faktiskt färdig nu! Var inte så mycket att ordna med. Men innan man väl kommer igång med arbetet sitter man här och bara vill gråta och slänga ut dumburken genom fönstret. Så arg och ledsen på samma gång som man är då. Allt känns meningslöst, men sen så vips så får man en käck idé om hur man ska gå tillväga, eller som i mitt fall, förstår vad lärarna ville ha under rubriken SYFTE. Jag hade hela tiden trott att det var syftet med studieuppgiften och inte problemen i patientsituationen :P Hihi, smart Jens!!!!
Nog om det, arbetet är iaf färdigt nu!!!!! Åh så underbart det är! Ska verkligen njuta av detta resten av kvällen, eller de minutrarna som jag orkar hålla mig vaken. Är otroligt trött efter denna veckan på praktiken. Tidiga mornar och dålig sömn. Det är ingen bra kombination!!

Nu ska jag allt se till att vila upp mig under helgen och fixa och trixa med mamma.
Ha en fortsatt trevlig kväll, Petra ska nu försöka hålla sig vaken ända tills hon kommer i säng!
Godnatt!
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar