torsdag 7 maj 2009

En fullspäckad dag..

Hej och hallå. Var ett tag sedan jag skrev nu, eller iofs så var det faktiskt igår. Det känns som mycket längre sedan.

Arbetade kväll igår på praktiken och det var en lång och seg kväll. Kändes som att vi mest satt på arslet och fikade eller gömde oss på expeditionen :P

Det är verkligen en stor omställning att vara på en psykiatri-avdelning från en somatisk avdelning. På en somatisk avdelning springer man fram och tillbaka hela tiden för att hinna med och hjälpa patienterna. Det är ena provtagningen efter den andra, nya nålar som ska sättas och andra undersökningar som patienten ska på. Full rulle med andra ord.
Men på en låst psykiatriavdelning finns det inte så mycket att göra mer än att observera sköterskornas arbete, för prata med patienterna känner jag inte att jag vågar såhär efter två dagar. Ska försöka ta mot till mig och sätta mig i dagrummet i morgon iaf, och se om någon patient vill prata lite. Min handledare sa första dagen att det bara är att sätta sig där, och vill patienterna prata så gör de det, det är inte så att jag behöver känna att jag ska inleda ett samtal.
Men det känns underligt och knasigt att inte göra något. Ska väl försöka vara med på lite läkarsamtal, och kanske följa med en av skötarna nån dag, så man får lite mer patientkontakt. Jag ska ju faktiskt skriva ett arbete baserat på en patient, så det är väl på tiden att jag försöker lära känna patienterna. Trots att de skrämmer än ibland.
Fick sluta tidigare igår kväll, skönt det, mötte upp Lotta ganska fort och vi begav oss hem till henne. När vi närmade oss tog vi en snabbis förbi coop och Lotta skulle handla lite mat, och jag kände ett extremt behov av onyttiga saker, tyckte att jag var värd det efter gårdagen.

Kände mig inte helt tip topp. Bra att kunna trösta sig lite med choklad.
Sov på Lottas soffa inatt, jag sover lika bra där som hemma i min egna säng, dock drömde jag en himla massa knasiga drömmar inatt, och nu i efterhand förstår jag verkligen att jag bearbetade allt jag hade i skallen, för det handlade om arbetet som ska kompletteras, praktiken, mamma och Robin. Ritkigt skum och läskig dröm faktiskt, tur att väckarklockan väckte mig när den blev som läskigast!
Skönt att slippa gå upp så snuskigt tidigt, ställde klockan på 5:45 och gick ifrån Lotta strax efter 6. Härligt att få sig en uppfriskande promenad på 10 min till sjukhuset, kan inte vara mycket bättre.

Det har varit en ganska seg dag på praktiken idag med, inte särskilt mycket att göra. Var med på ett läkarsamtal, cirkulerade på avdelningen och kollade på videor om olika psykiska tillstånd. Fick gå hem redan vid 2. Jag gick då uppe en våning och väntade på att Lovisa skulle sluta. Vi skulle ju dejta idag och smyga förbi högskolan och hämta arbeten och lämna praktik-intyg.

Det jag ska komplettera av arbetet är min diskussion. Läraren tyckte att jag hade missat att skriva referenser där, och hon tyckte även att jag inte hade diskuterat allt. Jag kan väl kanske hålla med henne till en viss del, men jag hade väldigt gärna blivit godkänd på arbetet med en gång! Men kompletteringen ska jag fixa i morgon eftermiddag och jag inte är helt död som jag är idag. Det tar verkligen på krafterna att inte göra nåt!

Vi tog bussen till Gbg och där passade jag på att lämna blod. En jättetrevlig sköterska lyckades träffa blodkärlet med en gång och det gick bra den här gången. Det har det väl egentligen gjort alla gånger förutom en, när nån inkompetent människa envisades om att sticka i andra armen trots att jag sa att det inte fanns några bra kärl där, men men, hon ville inte lyssna.
Pratade med sköterskan idag om att börja lämna trombocyter, men enligt henne behöver man ha bra blodkärl i båda armarna och det har uppenbarligen inte jag. Men vi ska se om några år om kärlen är bättre då, jag är ju inte så gammal än! ;)

Sen blev det fönstershoppande på hög nivå. Vi avklarade alla intressanta affärer i Nordstan utan ett enda inköp. Det tycket jag verkligen är värt en stjärna i kanten! Sen när alla affärerna stängde begav vi oss hemåt.

Sitter här hemma nu och försöker fixa i ordning alla saker inför praktiken i morgon. Skönt att bara göra ett dagpass i morgon. Dock blir det en tidig morgon, eftersom att jag ska pendla hemifrån och får åka 5:45 senast. Får brygga mig en stor kopp kaffe så jag inte somnar på motorvägen!

Känner mig inte helt på tip topp humör idag heller faktiskt. Känner mig helt
Vet inte om det är praktiken som har en negativ effekt på mitt humör, eller om det beror på att det är lite struligt här hemma. Att jag ska komplettera gör inte saken bättre, sen tror jag att jag saknar Linus mer än jag vill erkänna för mig själv också, sen har det inte blivit så mkt sömn den här veckan!

Jag tror allt att jag kommer vara på mycket bättre humör efter helgen. Då är arbetet fixat, jag och mamma har fejat och donat här hemma och jag har fått sova ordentligt.

Jag lovar att inte skriva lika många inlägg som Karin :P Hon måste ha varit väldigt rastlös de senaste 36 timmarna ;) hihi
Men lite bilder måste man allt lägga upp.

Det fina bandaget efter blodgivningen

Stödstrumpor är ett måste!

Psykiatriboken som jag borde ha läst massor ur, istället tog jag massor av chokladen. :P

Dags att gå och lägga sig nu, tidig morgon i morgon!
Sov så gott!
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar